2.1.            Nivelul fizic

 

bullet nivelul fizic, stabileşte proprietăţile cablurilor şi conectorilor, defineşte protocoalele necesare pentru transmisia datelor pe o linie de comunicaţie,
bullet nivelul legăturii de date, defineşte modalităţile de acces la mediul de transmisiune partajat de mai multe echipamente, stabileşte modul de transfer al datelor īntre nivelurile superioare şi conectorii fizici,
bullet nivelul reţea, permite identificarea nodurilor de destinaţie prin prelucrarea informaţiilor rezultate din adresele de reţea şi tabelele de direcţionare ale router-elor,
bullet nivel de transport, defineşte metodele prin care se asigură integritatea datelor către nodul de destinaţie,
bullet nivelul sesiune, sincronizează comunicaţia īntre două calculatoare, controlează cānd un utilizator poate transmite sau recepţiona date,
bullet nivelul prezentare, efectuează translaţia datelor īntre formatul utilizat de aplicaţie şi formatul informaţiei transferate prin reţea,
bullet nivelul aplicaţie, asigură interfaţa software pentru utilizatori.

 

Primele patru niveluri sunt caracteristice echipamentelor de comunicaţii cu funcţii specializate implementate pe o platformă hardware. Următoarele trei niveluri sunt oferite de orice aplicaţie (software) de reţea existentă pe server-e, calculatoare sau echipamente de comunicaţie specializate. Modul de reprezentare a stivei OSI īn cadrul unei reţele cu un server, un client si un echipament de comunicaţie este ilustrat īn Figura C.7.

 

Figura C.7.

 

Īn cadrul nivelului fizic se definesc următoarele funcţii:

bullet tipul de transmitere şi recepţionare a şirurilor de biţi pe un canal de comunicaţii:
bullet transmisia asincronă: semnalul de ceas al receptorului se sincronizează pe semnalul de strat transmis de emiţător. Din această cauză, canalul de comunicaţie nu este utilizat eficient şi nu se pot obţine rate de transfer mari, de maxim 115 KBps. Este frecvent utilizată pentru conectarea a două echipamente de reţea prin intermediul cablurilor seriale sau a modem-urilor analogice.
bullet transmisia sincronă: şirurile de biţi se succed fără īntrerupere, fiecare echipament avīnd nevoie de un semnal de sincronizare propriu. De aceea, receptorul este mai complicat, īnsă se asigură o utilizare eficientă a canalului de comunicaţie şi se pot obţine viteze mari de transfer (2 MBps).
bullet se definesc topologiile de reţea.
bullet īn functie de topologie, se stabileşte tipul reţelei:
bullet reţea broadcast (topologii magistrală, stea, inel): la acelaşi mediu de transmisiune sunt ataşate mai multe echipamente de reţea, iar un pachet de date transmis de o staţie este recepţionat de toate celelalte (de exmplu, Ethernet/Fast Ethernet, Token Ring)
bullet reţele punct-la-punct (topologii stea, plasă): la o conexiune fizică sunt ataşate numai două echipamente. Īntr-o reţea cu mai mult de două noduri, un pachet de date trebuie să tranziteze mai multe noduri intermediare pentru a ajunge la destinaţie.
bullet se definesc tipurile de medii de transmisiune : cablu coaxial, cablu UTP, fibră optică, linii īnchiriate de cupru etc.
bullet se stabileşte modul de transmisie: simplex (un singur echipament poate transmite, iar corespondentul doar recepţionează), half-duplex (ambele echipamente pot să transmită şi să recepţioneze semnale, dar nu īn acelaşi timp), full-duplex (ambele echipamente pot să transmită şi să recepţioneze semnale īn acelaşi timp).
bullet se definesc standardele mecanice şi electrice ale interfeţelor, seriale (RS-232, V.35, G.703 ) şi LAN (BNC, AUI, RJ45).
bullet este realizată codificarea şi decodificarea şirurilor de biţi (repetoare, media-convertoare etc.).
bullet este realizata modularea şi demodularea semnalelor purtătoare (modem-uri).
bullet unitatea de date utilizată la nivel fizic este bitul.

Home | Nivelul fizic | Nvelul legaturii de date | Nivelul retea | Nivelul transport | Nivelul sesiune | Nivelul aplicatie